Ruskon Omakotiyhdistys ry on perustettu v. 1975. Se toimii Ruskolla asuvien parhaaksi helposti lähestyttävänä ja poliittisiin puolueisiin sitoutumattomana yhteisönä.

Yhdistyksemme katto-organisaatio on Suomen Omakotiliitto, joka on alan ainoa valtakunnallinen pientalo- ja kerrostaloasukkaiden sekä vapaa-ajan asukkaiden edunvalvonta- ja palvelujärjestö, joka edistää pientalovaltaista elämänmuotoa. Omakotiliitto on puoluepoliittisesti sitoutumaton, ja siihen kuuluu 256 paikallisyhdistyksen kautta jo 74 000 henkilöjäsentä. Katto-organisaatiomme on menestyksellä valvonut etujamme neuvotteluissaan valtiovallan kanssa mm. sähkön siirtomaksujen korotuskaton, kiinteistöverotuksen, kotitalousvähennysten ja kiinteistöjen energiatodistusten järkevöittämisen tiimoilta.

Ruskon Omakotiyhdistys on ottanut kantaa jäsenistöään kuullen moniin Ruskolla asuvien elämänmenoon vaikuttaviin asioihin, mm. alueemme liikennejärjestelyihin ja Läänin Kuljetus Oy:n maa-aineksen käsittelylupiin.

Yhteydenpitomme Ruskon kunnan kanssa on toiminut erittäin hyvin, ja pyrimme toimimaan siten, että se jatkuisi vähintään samanlaisena edelleenkin.