Ruskon Omakotiyhdistys ry on Ruskon asukkaiden parhaaksi toimiva, helposti lähestyttävä ja poliittisiin puolueisiin sitoutumaton yhteisö.

Yhdistyksemme katto-organisaatio on Suomen Omakotiliitto, joka on valtakunnallinen asukkaiden ja vapaa-ajan asukkaiden edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Suomen Omakotiliitto ry on alan ainut valtakunnallinen pientalo- ja kerrostaloasukkaiden sekä vapaa-ajan asukkaiden edunvalvonta- ja palvelujärjestö, joka edistää pientalovaltaista elämänmuotoa.

Olemme monena vuotena hoitaneet Ruskopäivien kirpputorin ja aiemmin metalliomun keräystalkoot kuntamme alueella. Lisäksi olemme viime vuosien aikana ottaneet rakentavasti kantaa mm. alueemme liikennejärjestelyihin, Turun lentokentän laajennusasiaan, Gasum Oy:n kaasuputkisuunnitelmiin ja voimalinjojen rakentamiseen. Suursikalahankkeeseen ja Läänin Kuljetus Oy:n maa-aineksen käsittelylupiin olemme ottaneet kantaa erityisesti jäsenistömme tahdon mukaisesti.

Yhteydenpitomme Ruskon kunnan kanssa on toiminut kiitettävästi, ja pyrimme toimimaan siten, että se jatkuisi samanlaisena edelleenkin.

Vuonna 1975 perustettu yhdistyksemme päätti jäsenkokouksessaan 14.9.2017 antaa yhdistyksen hallitukselle tehtäväksi rekisteröidä yhdistys nimellä Ruskon Omakotiyhdistys ry.