Ruskon Omakotiyhdistys ry on perustettu v. 1975. Se toimii Ruskolla asuvien parhaaksi helposti lähestyttävänä ja poliittisiin puolueisiin sitoutumattomana yhteisönä. Yhdistykseemme liittyivät Santalankulman Omakotiyhdistys 2022 alussa ja Vahdon Omakotiyhdistys 2023 alussa.

Yhdistyksemme katto-organisaatio on Suomen Omakotiliitto, joka on alan ainoa valtakunnallinen pientalo- ja kerrostaloasukkaiden sekä vapaa-ajan asukkaiden edunvalvonta- ja palvelujärjestö, joka edistää pientalovaltaista elämänmuotoa. Omakotiliitto on puoluepoliittisesti sitoutumaton, ja siihen kuuluu noin 250 paikallisyhdistyksen kautta jo noin 70 000 henkilöjäsentä. Katto-organisaatiomme on menestyksellä valvonut etujamme neuvotteluissaan valtiovallan kanssa mm. sähkön siirtomaksujen korotuskaton, kiinteistöverotuksen, kotitalousvähennysten ja kiinteistöjen energiatodistusten järkevöittämisen tiimoilta.

Ruskon Omakotiyhdistys on jäsenistöään ja muitakin ruskolaisia asukkaita kuullen ottanut kantaa moniin Ruskolla asuvien elämänmenoon vaikuttaviin asioihin, kuten Keräyslava Oy:n vaarallisten jätteiden sijoituspaikkaan ja romuttamohankkeeseen lentokentän kupeessa  Härjänruopantielle, motocrossajeluun pohjavesialueellamme, alueemme liikennejärjestelyihin ja Läänin Kuljetus Oy:n sekä Hujalan alueen maa-aineksen käsittelylupiin.

Yhteydenpitomme Ruskon kunnan virkamiesten kanssa on toiminut hyvin. Pyrimme toimimaan siten, että se jatkuisi vähintään samanlaisena edelleenkin. Tosin viime vuosina poliittinen päätöksenteko kunnassa ei ole ollut oikeustajumme mukaista ympäristöhaittoja aiheuttavien yritysten hakemista luvista päätettäessä. Kunnallahan on edelleen määräysvalta maankäyttöön liittyvissä asioissa.

Paikallisia palveluja tarjolla joustavasti kaikille ruskolaisille:

• Kartoitukset ja rakentamismittaukset läheltäsi; www.sitowise.com (ent. KON-INS Oy)
  • Monipuolista kiinteistöhuoltoa; Ruskon kiinteistöhuolto 0400-863 263, www.rkhpalvelut.com
  • LVIA-suunnittelu ja valvonta; Insinööritoimisto SapAir Oy, Konsta Sappinen 040 677 2400, info@sapair.fi, SapAir.fi
  • Sähkösuunnittelua ja asennustakin; Pekka Pere 0400 112229,  pekka.pere@dnainternet.net
  • Sähköasennus Tammisto Oy; 0400 829249 (Petri),   sahkoasennus.tammisto@hotmail.com
  • Rakennuspelti- ja kaivuutöitä sekä kuormaajan vuokrausta; Ahlbom Oy  0400 827129  (Sauli), ahlbom@co.inet.fi
  • Puu- ja parkettilattioiden hiontaa ja lakkausta; Mikko Kurikka 040 5341980, mikko107@luukku.com
  • Pienehköistä remonteista ja korjauksista voit kysyä Jukka Välikankaalta 050 5120179
  • Mm. omakotitalkkarin töitä; Janne Aaltonen, 0400 727915, info@jta-palvelut.fi, www.jta-palvelut.fi
  • Maanrakennusta, ml. louhinta- ja räjäytystyöt; Jukka Yli-Rokki 0400 787409, jukkaylirokki@luukku.com
  • Puunkaatopalvelua; Metsäapu Rantanen (Markus) 044 5332147, metsaapurantanen@gmail.com